ثانیه

وچند ثانیه غفلت حضور هستی ماست.(اشاره به داستان حضرت آدم و هوا)

ثانیه

وچند ثانیه غفلت حضور هستی ماست.(اشاره به داستان حضرت آدم و هوا)

مهارت های زندگی در عصر غیبت


اشاره:
زندگى در عصر غیبت هم براى خودش ادب و رسمى دارد که اگر آن را نشناسى و اصول اولیه‏اش را ندانى یک وقت به خودت مى‏آیى و مى‏بینى زندگى‏ات هیچ و پوچ است نه به جایى وصلى و نه توشه‏اى برداشته‏اى.پس، آماده شو تا ادبِ زیستن در دوران غیبت را بیاموزى، و مهارتهاى زندگى در آن را تجربه کنى.آماده شو تا راه آمدن امام را ماهرانه و آگاهانه گلباران کنى.
 
مهارت در شناخت دین
خدا رحمت کند حافظ را، قرنها پیش گفت:جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
اگر آن روز هفتاد و دو ملت بودند که افسانه مى‏سرودند، امروز هفتاد و دو هزار ملت و مذهب و مکتب‏اند که هر یک ادعاى حق بودن دارند و تو را به سوى خود مى‏خوانند و تو متحیر مى‏مانى که این همه حق از کجا آمده و نمى‏فهمى کدام‏یک راست مى‏گویند و کدام دروغ، مگر آن که تلاش کنى تا به میزانى دست یابى که حجت تو باشد و تو را به تلقى صحیحى از دین برساند تا خطوط اصلى و فرعى را بشناسى، خط و ربطها را تشخیص دهى، تفاوت بدعت و سنت را درک نمایى، مراقب تحریفها باشى، از کج‏فهمى بپرهیزى، اهل تفسیر به راى نباشى، در برداشتهاى سنتى اسیر نشوى و قرائتهاى نو فریبت ندهد.باید آگاهى کسب کنى و آگاهانه حرکت کنى.باید مجهز به تفکر و تعقل و تدبر شوى،
باید دامان دین‏شناسان آگاه را رها نکنى،
و باید تقوا پیشه کنى که هر که متقى باشد خداوند به او فرقان را عطا مى‏کند.
 
مهارت در آراستگى به عدالت
کسى که در وجود خود و در دنیاى کوچک درونش نتواند عدالت را به پا کند نمى‏تواند در دنیاى بزرگ بیرونى‏اش شعار عدالت‏خواهى بدهد.اگر توانستى قوا و نیروهاى خود را در حد تعادل نگه دارى، اگر میان شادى و غم، خنده و گریه، عشق و نفرت، محبت و کینه، دوستى و دشمنى حد وسط را شناختى، اگر زیاده‏روى و کم‏روى نکردى، اگر به موقع حرف زدى و به موقع خاموش ماندى، اگر هم اهل عبادت بودى و هم مرد کارزار، اگر زیبایى دنیا و عزت آخرت را یک‏جا خواستى، اگر توانستى علم و عرفان را با هم جمع کنى، اگر مرزها را شناختى، اگر نقش اجتماعى‏ات را در برابر پدر و مادر، همسر و فرزند، خویش و همسایه، دوست و رفیق، رئیس و ارباب رجوع، خوب ایفا کردى، اگر به خودت، به دیگران و به خدا ظلم نکردى، اگر حق را پایمال نکردى و حق خودت، حق دیگران و حق خدا را ادا کردى، آن وقت تو به عدالت رسیده‏اى و کسى که به عدالت آراسته شود و ماهرانه عدالت ورزد، راه را براى جهانى شدن عدل و ظهور منجى عالم هموار کرده است.
 
مهارت در دشمن‏شناسى
ساده‏انگارى است که فکر کنى اگر آهسته بروى و آهسته بیایى کسى به تو کارى ندارد. دهها چشم یکسره تو را مى‏پایند تا از یک لحظه غفلتت استفاده کنند و اگر بى‏خیال آنها شوى آنچنان تو را فریب مى‏دهند که نفهمى چه بر سرت آمده است.حواست باشد، در عصر غیبت، دشمنان داخلى و خارجى هزار جور کلک و حقه سوار مى‏کنند تا سرمایه‏هاى مادى و معنوى تو را بگیرند و اگر در تدبیر از آنها کم بیاورى و یا در مقابلشان کوتاه بیایى، همه چیزت را باخته‏اى.باید دشمن را شناخت و متوجه او بود و اگر لازم شد - که مى‏شود - در برابر توطئه‏هایش ایستاد و مقاومت کرد.دشمن، گاهى جسورانه پیش مى‏آید، گاهى با احتیاط، گاهى رودررو مى‏ایستد، گاهى پشت سر، گاهى لباس سیاست تن مى‏کند، گاه فرهنگ و ادب و هنر. گاهى با شمشیر مى‏جنگد، گاهى با قلم. دشمن فیلم مى‏سازد، کتاب مى‏نویسد، دلسوزى مى‏کند، همدردى مى‏نماید و تا دلت بخواهد ادعا دارد براى همه چیز. دشمن گاهى در دل و درون تو خانه مى‏کند و مى‏شود نفس اماره، گاهى از تو فرسنگها فاصله دارد و مى‏شود شیطان بزرگ. به هر حال باید او را شناخت و با همه توان با او مبارزه کرد.
 
مهارت در صبر و پایدارى
یا به درستى راهى که انتخاب کرده‏اى یقین دارى یا ندارى؟ اگر یقین دارى، تردید و دودلى چرا؟ چرا شک مى‏کنى در رفتن؟ و چرا سرزنشهاى دیگران تو را سست مى‏کند؟ همیشه عده‏اى هستند که از تو ایراد مى‏گیرند، انتقاد مى‏کنند، سرزنشت مى‏کنند ولى قرار نیست ایرادها و انتقادها و سرزنشها، تو را از مسیر حقى که مى‏روى باز دارد که اگر اینطور باشد تو هرگز به مقصدى که خودت انتخاب کرده‏اى، به هدفى که براى رسیدن به آن مى‏خواهى تلاش کنى، نمى‏توانى برسى.به خودت اعتماد کن و از آنچه که به تو مى‏گویند هراسى نداشته باش. نمى‏گویم بى‏توجه باش لابلاى این انتقادها و سرزنشها گاهى حرفهاى حسابى هم مى‏شود پیدا کرد، حتى خداوند هم مى‏فرماید: »همه حرفها را بشنوید و از بهترین آنها نمپیروى کنید«.اما یادت باشد اگر امروز، در عصر غیبت، از سرزنش دیگران بترسى و با هر حرفى جهت حرکتت را عوض کنى، فردا، در عصر ظهور، حجتى براى ارائه به امام خود ندارى، که او حاضر و ناظر بر عمل و نیت توست. پس صبور و پایدار بمان!
 
دلا در عاشقى ثابت‏قدم باش
که در این ره نباشد کار بى‏اجر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد